הומור יהודי אמריקאי: מה כל כך מצחיק – וכל כך יהודי?

התורה מספרת לנו ששרה אימנו צחקה כשאמרה שנכנסה להריון והצליחה ללדת בזקנתה. מאז אותו רגע, כך נראה, היהודים המשיכו לצחוק על עצמם ועל מצוקותיהם, זה על זה, ואפילו… על אלוהים. מתחת לצחוק הזה, ולהומור שמצית אותו, טמון סיפורו של העם היהודי לאורך הדורות.

 

ההיסטוריה של ההומור היהודי

ההומור היהודי כז'אנר החל את דרכו במאה ה-19 במזרח אירופה, שם סיפרו סיפורים עממיים ביידיש על חיי היומיום הקשים בעיירות היהודיות. סופרים ומחזאים יהודיים גדולים, כמו שלום עליכם, שסיפוריהם היו הבסיס למחזמר "כנר על הגג", חיברו טקסטים רבים ושילבו בהם את ההומור הזה כדי להעביר אותו לדורות הבאים, ולהבטיח בכך שההומור יהפוך לאחד מסימני ההיכר של הספרות היידישאית.

עם הצמיחה המתמדת של הקהילה היהודית בצפון אמריקה, וקבלת היהודים בחברה האמריקאית המרכזית במאה ה-20, ההומור היהודי מצא גם הוא בית חם ומסביר פנים. החל מהפרסומים והמחזות ביידיש, וכלה בהומור היהודי אמריקאי – הקומיקאים היהודיים עשו צחוק מחוויותיהם הקשות ומהחסרונות והתסכולים שבחיים היהודיים.

אבל דבר מיוחד קרה בארה"ב: ככל שחוויות העולים הלכו ושככו ובמקומן באו חוויות חדשות, הבדיחות הישנות החלו לאבד קהל, וההומור היהודי התפשט אל מעבר לגבולות השכונות היהודיות בניו יורק, וכיום הוא חובק את אמריקה כולה.

ההומור היהודי במחצית השנייה של המאה ה-20 הפך כמעט לשם נרדף להומור האמריקאי בכלל. לני ברוס, ג'רי סיינפלד, שרה סילברמן וג'ון סטיוארט, כולם קומיקאים יהודים-אמריקאים, שלעתים קרובות החדירו את ההומור שלהם ברגישות יהודית מובהקת אל תוך החברה הכללית בארה"ב.

 

מהו בעצם הומור יהודי?

אז מהו למעשה אותו הומור יהודי מדובר? ובכן, משימת הגדרתו אינה קלה, אבל ישנם כמה מאפיינים בולטים כמקובל לכל ז'אנר באשר הוא. הומור יהודי, למשל, לועג לסמכות ומטשטש גבולות, כמו אלה שבין יום קודש ליום חול, בין יהודי ללא יהודי. הוא גם מציג קסם במשחקים שפה וחשיבה.

במפתיע, ההומור היהודי שימש לעתים קרובות בתפקיד של מנגנון התמודדות. עם האנטישמיות, העוני ואי הוודאות בחייהם של היהודים במשך כל כך הרבה שנים בהיסטוריה שלהם, נראה היה כי לעתים קרובות אין דבר אחר שנותר לעשות אלא לצחוק. אז זה מה שהם עשו, והעולם עדיין קוצר את היתרונות שההומור היהודי מייצר.

אמנם יש הרבה מה ללמוד על ההומור היהודי, אבל יש עוד יותר ממה לצחוק. הומור הוא אחד מאותם הדברים שאנחנו כנראה צריכים לחוות כדי באמת להבין אותו. כמובן, מה שמצחיק אדם אחד לא יצחיק אדם אחר, ובמקרים מסוימים אפילו עלול לפגוע בו, אם כי ההומור היהודי רחב מספיק כדי להכיל כמעט כל טעם או דעה.